Les bandes de música, patrimoni i identitat des d’una realitat col·laborativa.

Les bandes de música són un dels elements del patrimoni cultural immaterial de les Terres de l’Ebre més representatiu. Ho són no només per la música que produeixen i interpreten sinó també per tota l’activitat educativa i cultural que generen al seu entorn.

Algunes de les bandes d’aquest territori són centenàries i han tingut la capacitat de romandre durant tot aquest temps com una entitat sense afany de lucre i amb una clara vocació de millorar el nivell cultural, en general, i el musical, en particular, de cada comunitat. Aquestes agrupacions musicals han desenvolupat i desenvolupen un important paper en tot allò que té a veure amb la cohesió de la societat des d’una perspectiva intergeneracional, multicultural i artística.

Fent un recorregut per totes aquestes associacions musicals podem veure com la seva tasca ha constituït, i constitueix, un veritable motor cultural i social i com les seves escoles de música han esdevingut des de fa uns anys el primer nivell de formació d?una sèrie de músics que en l’actualitat ja ocupen un espai professional de reconegut prestigi tant en territori nacional com internacional.

El Certamen Internacional de Bandes de Música Vila de la Sénia ha intentat esdevenir, des de la seva primera edició, un veritable aparador on es pugui fer visible i projectar al món tot aquell talent que es genera en aquest àmbit artístic. En aquest sentit, és important reconèixer la dedicació i el suport de totes aquelles institucions, empreses i particulars que han reconegut i recolzat el projecte des de diferents perspectives però amb l’objectiu comú d’ajudar a consolidar-lo i fer-lo créixer. Un projecte que arriba a l’11a edició amb la mateixa il·lusió i empenta de la primera i amb una comunitat de músics i col·laboradors gràcies als quals l’espectacle de la música de la millor qualitat tornarà a ser una realitat.

El nostre agraïment a tots els col·laboradors, patrocinadors, músics, agrupacions musicals i socis de l?Agrupació Musical Senienca per continuar creient en el projecte i per ajudar-nos a preservar i a fer ben visible aquest patrimoni.

Molta sort a les bandes participants. Salut i música!

Agrupació Musical Senienca
Març de 2017

JURAT

SALVADOR SEBASTIÀ

Natural de Burriana (Castelló), ha estat Director Titular de la BMM de Palma (2013 – 2016) i de la Banda i Orquestra de la SMI Sta Cecilia de Cullera (2001 – 2013) obtenint tres Primers Premis en la Secció d’Honor del CIBM de València. Professor d’Orquestra del CSMC (Castelló) (2005-2013). Actualment és Professor d’Orquestra del Conservatori Professional de Música de Vall d’Uixó.

Com convidat ha dirigit entre altres: Orquestra de València, Simfònica de Castelló, West Bohemian Symphony (Txèquia), Ramniccuválcea (Romania), Clásica de Mèxic, Collegium instrumentale, Ciutat d’Elx, del Neuquén (Argentina), del Teatre Marrucino de Chieti (Itàlia), de la Ciutat de Tainan (Taiwan). La Banda Municipal de Barcelona i de Castelló, BSFSM de la Comunitat Valenciana i BSDT de Tarragona.

Ha estrenat obres de A. Charles, J.V. Egea, T. Aparacio, C. D. Perales i J.M. López. Algunes dedicades com la Simfonia n. 4 “El Colós” de Ferrer Ferran, Pendus per a violí i banda de D. Bozzo, The Great Mystic de J. I. Blesa i Dramatic Overture de A. Mairata.

En el CSMV de València obté 7 titulacions Superiors amb Premi d’Honor en composició. Ha perfeccionat estudis de direcció en la Accademia Chigiana de Siena (Itàlia). Els seus professors de direcció han estat J. Collado, M. Galduf, I. Cifre, G. Gelmetti, M. Hernández Silva i J. Schaefli. Entre les seves composicions per a Banda cal destacar “La Leyenda de la Malinche” (Ed. Piles) i “Preludi per un aniversari”.

SILVIA SANZ JUNIO

Va néixer a Madrid. Va realitzar els seus estudis musicals al Conservatori Superior de Música en les especialitats de guitarra, piano, harmonia, contrapunt, fuga, composició i direcció d’orquestra amb el mestre Enrique García Asensio. Ha rebut classes de destacats mestres, sent Helmuth Rilling i Aldo Ceccato els que més han influït en la seva formació. Durant la temporada 1993/1994 va exercir les funcions de directora assistent en l’Orquesta y Coro Nacionales de Espanya. Ha dirigit més de 140 concerts a l’Auditorio Nacional de Música així com a nombroses orquestres i cors de diferents països d’Europa, Amèrica, Àfrica i Àsia. Actualment és directora titular del Grupo Concertante Talia (GCT) i de les seves formacions Orquesta Metropolitana de Madrid i Coro Talia, amb temporada estable de concerts a l’Auditorio Nacional de Música, Madrid Youth Orchestra (MAIG) i Orquesta Infantil Jonsui. Molt implicada en la formació d’orquestres juvenils i la pedagogia orquestral, col·labora també amb agrupacions d’altres països com l’Orquesta Sinfónica Juvenil d’El Salvador. Ha viatjat en tres ocasions a Addis Abeba (Etiòpia) per dirigir l’orquestra de la Yared School of Music, única escola de música d’aquest país.

 

TONI SCHOLL

Toni Scholl va néixer a Saarlouis (Alemanya) l’any 1963. Va estudiar trombó al College of Music of the Saar i Educació Cultural al College of Music de Frankfurt, estudis que complementa estudiant direcció al College of Music de Groningen (Holanda) amb Alex Schillings. Ha participat en diferents Master Class amb: Philip Jones, Christian Lindberg, Steven Mead i Pierre Kuijpers.

Ha desenvolupat les seves habilitats i repertori de direcció treballant amb diferents orquestres com ara la Concert Ochestera de l’Armada Romanesa de Bucarest, l’orquestra “Grand Ducale” de les Forces Armades de Luxemburg, la Filharmonia Sudecka de Polònia i la Burgwacht Orchestra de la República Txeca.

Entre els anys 2005 i 2015 va ser el director titular de la State Police Wind Orchestras a Baden-Württemberg i Hannover: actualment és professor de Direcció de Banda al College of Music a Mannheim, director titular i director artístic de la Swabian Youth Wind Band a ASM i a la Wind Philharmonie Baden-Württemberg que ell mateix va fundar el 2012.

És un artista molt prolífic des del punt de vista dels enregistraments, ja que fins al moment ha enregistrat més de 30 CD’s on reflecteix les seves diverses experteses en música de tots els estils. A Toni Scholl li agrada treballar amb músics joves, i el conviden, amb freqüència, a dirigir i a impartir diferents cursos. És jurat i jutge a Alemanya, Àustria i Suïssa, especialment per a concerts i música tradicional.

CERTAMEN

L’ESPIRAL DEL VENT

La música, com la vida, esdevé una espiral que amb el seu moviment beu del passat per enllestir l’irrefrenable camí cap al futur. Un projecte com el Certamen Internacional de Bandes de Música Vila de la Sénia deu basar la seua identitat en aquest fet, amb el clar objectiu de demostrar que les bandes de música són eines nascudes al passat, al caliu de la tradició, però que tenen una irrefrenable projecció en la concepció cultural de la nostra contemporaneïtat. I és per això que a aquesta XII edició, volem retre un homenatge a una de les obres més importants en l’evolució de la creació musical per a banda. Lincolnshire Posy (1937) ha esdevingut quasi una obra de culte pel seu treball conceptual i per la visió que atorga de la potencialitat sonora d’una orquestra de vents i percussió. El seu autor, l’australià Percy Aldridge Grainger (1882-1961), volia representar amb els recursos de la paleta tímbrica bandística el so de la música popular, no sols captant la seua melodia o harmonia, sinó l’essència personal d’aquell artífex que l’emprava o la transmetia, tot utilitzant diferents tècniques creatives al servei d’aquest anhel sense concessions. Aquesta visió de la banda moderna, que després de vuitanta anys encara sembla reivindicativa, pot ser model i exemple per al futur. Un futur que evidenciï la banda com un element de comunicació i de provocació artística. El Certamen de la Sénia vol ser altaveu d’aquest propòsit. Amb l’espiral configurarem un moll que ens ajude a suportar tot el que fem, tot donant-li fermesa i flexibilitat, consistència i tolerància.

José Rafael Pascual-Vilaplana

PROGRAMA SEGONA SECCIÓ

Obra obligada: Obertura Senienca. José Rafael Pascual Vilaplana.

Centre Instructiu Santa Cecília de Puçol (València)

Pasdoble de desfilada – Peña Vinaza. Mariano Puig
Pasdoble de presentació – Lluny de València. Miguel Asins Arbó
Obra lliure – Valhalla. Francisco Zacarés

Associació Banda de Música de la Sierra de Algairén (Saragossa)

Pasdoble de desfilada – La Vereda. Óscar Navarro
Pasdoble de presentació – Rubores. Pascual Marquina
Obra lliure – Firts Suite in E flat. Gustav Holst

PROGRAMA PRIMERA SECCIÓ

Obra obligada: Lincolnshire Posy. Percy Aldridge Grainger

Agrupació Socio-Cultural Banda Artística de Merza (Pontevedra)

Pasdoble de desfilada – Al paso de la banda. José Iglesias Ramillo
Pasdoble de presentació – Sombras y luces. Santiago Quinto Serna
Obra lliure – Symphony n. 8: III. Moderate-Very fast–Moderate–Very fas. David Maslanka

Banda de Música del Centre Instructiu Musical de Mislata (València)

Pasdoble de desfilada – Goya. Julián Palanca
Pasdoble de presentació – El torico de la cuerda. Luis Serrano Alarcón
Obra lliure – Simfonia “Il Fiume”. Jurriaan Adriessen

Banda de Música de l’Agrupació Musical de Beniaján (Múrcia)

Pasdoble de desfilada – La gracia de Dios. Óscar Navarro
Pasdoble de presentació – Goya. Julián Palanca
Obra lliure – Symphony N.1 “The Archangels”. Franco Cesarini