Cultura i Educació per a construir el millor futur

Quan es comença un projecte, sempre es fa amb vocació de continuïtat. Expectatives, il·lusió, projecció de futur i molt esforç invertit solen ser unes bones eines per aconseguir consolidar-lo. Aquest és el cas del Certamen Internacional de Bandes de Música Vila de la Sénia que aquest 2018 arriba a la seva 12a edició. Dotze anys que ens han permès tenir el privilegi de mantenir un escenari permanent i un aparador amb projecció internacional que han ocupat bandes de diferents parts del món. Pel camí, moltes hores de feina i molta dedicació, tant per part de l’organització com per part de tots els músics i societats musicals que amb la seva feina i les seves magnífiques interpretacions ens han permès gaudir de música de la millor qualitat.

Dedicació, talent, constància i regularitat segur que són les grans eines de totes les bandes que han participat i que participaran aquest any en el Certamen. A totes elles els agraïm la seva dedicació, el temps i la il·lusió que han invertit i, sense cap dubte, la valentia per enfrontar-se a aquesta competició. Sempre és un regal per al públic poder compartir les seves magnífiques interpretacions. Els qui estem a la sala, els qui no tenim la sort de poder ser damunt de l’escenari, tenim el privilegi cada any de gaudir de la millor música. La música, el llenguatge universal que ens ensenya una vegada i una altra que la cultura i l’educació són les dues eines fonamentals per a qualsevol comunitat. Sense elles el món no pot avançar i, amb elles, podem construir un món millor. Aquesta és la base sobre la qual es va dissenyar aquest projecte i la principal força que el manté viu i el fa créixer.

Com sempre, el nostre més sincer agraïment a totes les institucions, empreses, particulars i, especialment, a tots els nostres socis i sòcies gràcies als quals l’Agrupació Musical Senienca no ha deixa’t de créixer. Per a tots ells tota la nostra gratitud.

Agrupació Musical Senienca
Març de 2018

JURAT

ISABELLE RUF-WEBER

Isabelle Ruf-Weber és llicenciada en direcció de banda i flauta travessera per la Universitat de Música de Lucerna, el 1985. Posteriorment, va estudiar direcció d’orquestra amb Sylvia Caduff també a Lucerna. Els darrers 30 anys Ruf-Weber ha dirigit diverses orquestres com la Banda de Concerts de Neuenkirch (1988-2013) i ha estat Directora Artística de les Landesblasorchesters de Baden-Württemberg durant 12 anys.

L’any 2007 va emprendre la direcció musical de l‘orquestra de vent The Landwehr de Friburg i des del 2013 està al capdavant de la direcció artística i musical de la Stadttheater Sursee. A més, col·labora regularment com a directora invitada i com a professora de música en diversos projectes orquestrals tant a Suïssa com a l‘estranger i participa amb freqüència com a jurat en concursos musicals.

YVES SEGERS

Es va llicenciar al Conservatori Reial de Brussel·les, on va obtenir quatre diplomes, cursant els màsters en Música en les especialitats de flauta, director de banda i director d’orquestra simfònica, amb professors reconeguts com Carlos Bruneel, Norbert Nozy i Silveer Van den Broeck, respectivament, així com un màster en pedagogia. En aquests anys també va assistir a classes magistrals d’Emmanuel Pahud, Patrick Gallois, Jonathan Snowden i va guanyar diversos concursos per les seues excepcionals actuacions amb la flauta. Als 17 anys, i per cinc anys, Ives va entrar a formar part de la Jove Orquestra Filharmònica de Flandes, amb la qual va fer diverses gravacions discogràfiques i gires de concerts (Rússia, Sudàfrica, Canadà i Itàlia) i on va actuar molts cops com a solista. El 2001 es va convertir en el flautista de la Royal Music Chapel of the Guides. També va tocar amb regularitat amb conjunts de renom i orquestres i va treballar amb directors com Antonio Pappano i Kazushi Ono, entre altres. El març de 2008 va ser nomenat director d’orquestra de la famosa Banda Simfònica Reial de les Guies Belgues amb la qual va dirigir nombrosos concerts a Bèlgica i a l’estranger, molt sovint amb prestigiosos músics i solistes de renom internacional. També ha escrit diverses composicions, arranjaments i transcripcions amb aquesta banda. Actualment, el director belga és invitat amb freqüència a participar com a jurat en concursos internacionals d’orquestra i direcció. Des de l’any 2013 és professor en el Conservatori Reial de Música de Brussel·les.

MANEL VALDIVIESO

Va cursar els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i en els conservatoris de Badalona i Barcelona. Va completar la seva formació estudiant anàlisi amb Benet Casablanas i direcció d’orquestra amb Antoni Ros Marbà. Ha dirigit les principals orquestres espanyoles i, paral·lelament, ha desenvolupat una exitosa trajectòria operística que l’ha portat a debutar, entre altres, al Gran Teatre del Liceu, al Teatro Real de Madrid, a l’Òpera Nacional de Corea (Seül) i a l’Òpera de Washington DC. Ha participat en les gravacions discogràfiques de compositors actuals. Tot i que actualment manté una important activitat internacional amb presència en les temporades estables de la Simfònica de Fran, Frankfurt-Oder (BSOFAlemanya), BOS (Orquesta Sinfónica de Bilbao), OFM (Orquesta Filarmónica de Málaga), OCG (Orquesta Ciudad de Granada), ORTVE i l’Orquestra de Cambra de Ginebra (Suïssa), sempre ha mantingut contacte amb la realitat musical del seu país. Així col·labora i participa en molts projectes professionals impulsats per joves talents o de nova creació com ara Girona XXI, Murtra Ensemble, Camera Musicae, Orquestra de Cambra de Cervera, Orquestra Barroca Catalana o Orquestra de Cambra de Granollers, entre altres. Entre els anys 2010 i 2013 va ser el professor de l’aula de Direcció de l’Orquestra al Musikene. Des del 2014 és professor en el Conservatori Superior del Liceu (Barcelona) i, des del 2001, director artístic de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya.

CERTAMEN

L’ESPIRAL DEL VENT

La música, com la vida, esdevé una espiral que amb el seu moviment beu del passat per enllestir l’irrefrenable camí cap al futur. Un projecte com el Certamen Internacional de Bandes de Música Vila de la Sénia deu basar la seua identitat en aquest fet, amb el clar objectiu de demostrar que les bandes de música són eines nascudes al passat, al caliu de la tradició, però que tenen una irrefrenable projecció en la concepció cultural de la nostra contemporaneïtat. I és per això que a aquesta XII edició, volem retre un homenatge a una de les obres més importants en l’evolució de la creació musical per a banda. Lincolnshire Posy (1937) ha esdevingut quasi una obra de culte pel seu treball conceptual i per la visió que atorga de la potencialitat sonora d’una orquestra de vents i percussió. El seu autor, l’australià Percy Aldridge Grainger (1882-1961), volia representar amb els recursos de la paleta tímbrica bandística el so de la música popular, no sols captant la seua melodia o harmonia, sinó l’essència personal d’aquell artífex que l’emprava o la transmetia, tot utilitzant diferents tècniques creatives al servei d’aquest anhel sense concessions. Aquesta visió de la banda moderna, que després de vuitanta anys encara sembla reivindicativa, pot ser model i exemple per al futur. Un futur que evidenciï la banda com un element de comunicació i de provocació artística. El Certamen de la Sénia vol ser altaveu d’aquest propòsit. Amb l’espiral configurarem un moll que ens ajude a suportar tot el que fem, tot donant-li fermesa i flexibilitat, consistència i tolerància.

José Rafael Pascual-Vilaplana

PROGRAMA SEGONA SECCIÓ

Obra obligada: FIGURES SONORES d’Henk BADINGS (Ed. Molenaar).

Banda Filarmónica União Taveirense de Taveiro (Portugal)

Pasdoble de desfilada – Manuel Joaquim de Almeida. Carlos Manuel Pires
Pasdoble de presentació – Paso Quebrado. Luis Cardoso
Obra lliure – Lincolnshire Posy. Percy Aldridge Grainger

Banda Sinfónica Municipal de Música Ciudad Atarfe (Granada)

Pasdoble de desfilada – Rafael Mauricio. Rafael Talens
Pasdoble de presentació – Marta Agustín. Pere Sanz Alcover
Obra lliure – Pinazo. Saül Gómez Soler

Banda de l’Agrupació Artística Musical “El Trabajo” de Xixona (Alacant)

Pasdoble de desfilada – Tita. Ricardo Planelles
Pasdoble de presentació – Enrique López. Anton Alcalde
Obra lliure – El Olimpo de los Dioses. Óscar Navarro

FOTOS