La cultura ens salvarà

La cultura ens salvarà La societat digital configura una realitat cada vegada més canviant i on cada dia sembla més complicat definir i dissenyar projectes a llarg termini. La velocitat a la qual avancen totes les coses i el paper que assumeix la tecnologia, cada dia més gran, ens fa tenir la sensació que aquelles coses autèntiques, les que depenen de cadascú de nosaltres, sovint perden importància. La cultura, i la música com un dels seus exponents més importants, serà la que ens ha de permetre com a individus i com a part d’una comunitat no perdre les nostres arrels i tenir la capacitat de no deixar de ser qui som.

Tots els projectes culturals, des de sempre, han tingut com a objectiu valorar qui som i d’on venim i ens han permès explicar-nos com a poble i com a societat. Una societat que ha de lluitar cada dia per contrarestar la força amb la qual ens envaeixen les xarxes socials i totes aquelles eines tecnològiques que sembla que han arribat per a devaluar tot l’esforç que suposa crear un projecte cultural. Com que aquestes eines han vingut per a quedar-se no té massa sentit que pensem en una cultura totalment analògica sinó que haurem de buscar espais de convergència entre les dues realitats l’analògica i la digital. Aquest espai comú és el que ens ha de permetre millorar el nivell d’accessibilitat a les manifestacions artístiques ja que, l’espai i el temps, també en l’art, han deixat de ser una barrera. De fet, des que el Certamen Vila de la Sénia es transmet per streaming, persones d’arreu del món hi poden assistir en directe i en temps real.

Sense cap dubte, que el fet de tenir la possibilitat de ser presencialment a l’auditori mentre les bandes fan la seva interpretació té encara un valor afegit molt gran que no és comparable a seguir el mateix acte de manera remota. És en aquest moment en què es pot percebre el veritable esforç que tots hem fet, especialment els músics, perquè aquesta XIII edició del Certamen Internacional de Bandes “Vila de La Sénia” hagi estat possible. El nostre més sincer agraïment a les bandes participants, a les directives i als socis de les entitats representades en aquesta edició. Sense la vostra feina i esforç aquest esdeveniment no hagués estat possible. També a totes les persones que des de fa molts mesos estan implicades en l’organització d’aquesta edició dels Certamen i a totes les Institucions, particulars i socis que amb el seu esforç i acompanyament aconsegueixen que tot estigui a punt en el moment que cal. Per a uns i altres segur que la cultura és aquell element vital que els permet saber, cada dia, qui són i els recorda que formem part d’un territori i d’una comunitat a la vegada que aquest fet els permet créixer com a persones.

No podem acabar aquest escrit, tampoc, sense agrair a l’Honorable Conseller Lluís Puig tot el camí que ha construït, i el que continuarà construint, en bé de la cultura i del país amb el convenciment que la distància imposada per les circumstàncies polítiques mai serà una barrera a l’hora de defensar els nostres trets d’identitat i amb qui compartim el convenciment que només la cultura ens pot salvar. Molta sort i encerts a totes les bandes participants.

La Sénia, març de 2019

JURAT

EDUARD DE BOER

Eduard de Boer (nascut el 1957) va estudiar piano amb Thom Bollen, composició amb Hans Kox al Conservatori d’Utrecht i direcció d’orquestra amb Anton Kersjes al Conservatori de Maastricht. De 1981 a 1990 va treballar com a pianista independent per a les orquestres i el cor de la ràdio holandesa. Després va decidir dedicar-se íntegrament a la composició, sovint usant el cognom Alexander Comitas.

L’octubre del 2017, De Boer va rebre el premi holandès BUMA Brass per a música de vent, pels seus mèrits en aquest camp. L’octubre del 2018 va guanyar el primer premi del concurs de composició Peter and the Wolf per a música infantil a Iekaterinburg amb la seva composició The Symphonic Color Factory. I el desembre del 2018 va ser guardonat amb el Premi de Santa Cecilia per l’Associació d’Amics de la Música de Yecla.

De Boer també imparteix cursos i conferències sobre composició a tot Europa i ensenya fonaments bàsics de composició al Centre Leopold Mozart de la Universitat d’Augsburg.

XAVIER PAGÈS-CORELLA

Ha estudiat piano, composició i direcció d’orquestra a Barcelona i Viena amb Montserrat Almirall, Margarita Serrat, Salvador Pueyo, Albert Argudo, Reinhard Schwarz i Georg Mark. Ha col·laborat amb músics com Edmon Colomer, Joan Guinjoan, Salvador Mas, Josep Pons, i Antoni Ros Marbà. Ha estat guardonat en el 10è Concurs Internacional de Composició Musical Andrés Gaos, el 17è Concurs Internacional de Composició Musical Ciutat de Tarragona, el Concurs Internacional de Composició per a Cordes de l’Orquestra de Corda d’Oare, i el Concurs Mirabent Magrans per a joves intèrprets, entre d’altres.

Ha dirigit formacions com la Orquesta Ciudad de Granada, l’Orquestra Simfònica Ciutat d’Eivissa, Orquesta Sinfónica Sinaloa de las Artes (Mèxic), Orquesta Filarmónica de Mendoza (Argentina), la Thüringen Philharmonie (Alemanya), Orchestre de Catalogne (França), la Camerata Eduard Toldrà, l’Orquestra Camerata XXI, la Giorquestra, l’Orquestra Camera Musicae i ha estat director titular de la Cobla Sant Jordi. Actualment és director del Barcelona Modern Ensemble i professor de composició i direcció al Conservatori Superior de Música del Liceu.

MIQUEL RODRIGO

Director amb una dilatada carrera internacional al capdavant de destacades formacions com: “WDR Rundfunk Orchester” de Colònia, “LSO Limburgs Symphony Orchestra”, “Deutsches Kammer Orchester Frankfurt am Main”, “North-Holland Philharmonic Orchestra” d’Haarlem o el “Royal National ballet “d’Holanda. Ha dirigit a Espanya entre d’altres, les orquestres simfòniques de València, Còrdova, Saragossa, Múrcia i Castella-Lleó.

Ha estat membre dels més prestigiosos jurats nacionals i internacionals. Ha desenvolupant una intensa tasca com a pedagog en prestigiosos centres com el Centre Superior de Música del País Basc “MUSIKENE”, Centre Superior de Musica “Katarina Gurska” a Madrid, “CODARTS” “University of the Arts” a Rotterdam o la “Zuyd University Conservatorium Maastricht” als Països Baixos. Director associat de la Banda Reial de les Forces Aèries d’Holanda des de 1995, és des del 2004 Catedràtic de Direcció d’Orquestra i Màster de Música de Conjunt al Conservatori Superior de Música d’Aragó “CSMA” on és cap del Departament d’Estudis Orquestrals i titular de les seves agrupacions simfòniques.

 

CERTAMEN

ELS ARRELS DEL VENT

Pels badalls d’una vella finestra, el so de la banda envaïa l’estança amb un caliu festívol. De sobte el temps esdevenia goig i semblava aturar-se en cada cadència, com si no volgués passar l’oportunitat de nodrir-se d’aquella bellesa. Les bandes de música han omplert de vida els nostres pobles i s’han convertit alimares de cultura que els han fet créixer. La cultura contemporània ha de saber aprofitar aquesta herència per fer-ne un ús digne del potencial artístic, sociològic i pedagògic de les bandes de música. Amb un esdeveniment com el Certamen Internacional de Bandes de Música Vila de la Sénia que arriba a la seua XIII edició, es fa palès com una banda de música pot vertebrar la cultura d’un poble als nostres dies tot generant un projecte generós en descobriments, en emocions i en convivència. Un projecte que evidencia el treball entregat i solidari d’un bon grapat d’amants de la música de banda que dediquen temps i esforç per portar-lo endavant. Actituds com la de tots aquells que fan possible aquest certamen, alimenten la confiança en l’ésser humà que sap fer de la generositat la saba de l’esperança; una esperança de futur que ens arrela on hem obert els ulls i que ens fa tolerants amb els vents que venen d’altres llocs amb altres anhels i amb diverses formes de veure la vida que ens envolta. La música és el millor camí per no perdre cap de les perspectives que la vida ens regala.

Bilbao, 27 de febrer de 2019

José Rafael Pascual-Vilaplana

PROGRAMA SEGONA SECCIÓ

Obra obligada: Three Sketches for Wind Ensemble de Luis Serrano Alarcón (Alarcon Music).

Banda de Música Societat Escola Musical Santa Cecília de l’Olleria (València)

Pasdoble de desfilada – Paco el presi. Francisco Esteve Pastor
Pasdoble de presentació – Camino de Rosas. José Franco
Obra lliure – Mutanza. Symphonic variations for band. Jim Curnow

Banda de Música Sementeira de Cambre (A Coruña)

Pasdoble de desfililada – A Freixa. Indalecio Fdez Groba
Pasdoble de presentació – Bagaxes. Carlos Rodríguez Torres
Obra lliure – Marea Negra. Symphony n. 1.  Antón Alcalder